مجنتو چیست؟

مجنتو یک فروشگاه ساز اینترنتی است که طبق آخرین آمار منتشر شده، محبوبترین در این زمینه است.

آیا راه اندازی فروشگاه کار ساده ای است؟

در پاسخ باید بگوییم بله! ولی اینجا منظور از راه اندازی، تنها نصب یک فروشگاه ساز است نه نگهداری و یا طراحی و اختصاصی سازی و … . شاید شما اگر کمی سواد کامپیوتری داشته باشید بتوانید مجنتو را نصب وراه اندازی کنید (ولی اینکار در دنیای واقعی مثل این است که بروید یک کیسه در کنار خیابان پهن کنید و محصولاتتان را آنجا بفروشید و فکر کنید که فروشگاه دارید)!؟

راه اندازی فروشگاه اینترنتی با مجنتو

هزینه راه اندازی فروشگاه چه مقدار است؟

برای هر شخص با هر بودجه و امکاناتی، امکان راه اندازی فروشگاه اینترنتی وجود دارد ولی بازگشت سرمایه و موفقیت در این کسب و کار برای همه اتفاق نمی افتد! موفقیت در این بازار نوپا، مستلزم داشتن برنامه، هدف و پشتکار است.  هزینه راه اندازی یک فروشگاه با حداقل امکانات و با استفاده از قالب آماده، از قیمتی حدود دو میلیون تومان شروع می شود. ولی هستند کسانی که با دویست هزار تومان هم اینکار را برای شما انجام میدهند؟!(البته فراموش نکنید که قیمت یک قالب آماده حدود ۳۰۰ هزار تومان می شود، اگر بصورت قانونی خریداری شوند و از قالبهای نال شده که شامل همه جور کد مخرب هستند استفاده نشود؟!)

بارها پیش آمده افراد موقع صحبت در مورد قیمت، با تعجب فراوان در مورد قیمت پروژه، می گویند مگر مجنتو رایگان نیست!؟ فلان شرکت یا شخص، با فلان قدر این کار را انجام میدهد! و از این دست سوالات و کنایه ها! یک مثالی که من همیشه استفاده میکنم این است که، اگر قرارباشد یک فروشگاه واقعی راه بیاندازید چطور و چقدر هزینه میکنید؟ آیا می روید کنار خیابان بساط میکنید؟ یک زیر پله اجاره میکنید؟ یک مغازه کوچک می گیرید؟ یک مغازه کنار خیابان اصلی میگیرید؟ یک مغازه دوبر کنار خیابان اصلی میگیرید؟ محله موردنظرتان پایین شهر است یا بالای شهر؟مشتری هدفتان چه کسانی هستند؟

پس با توجه به بودجه، زمان و هدفتان برنامه ریزی کنید. حتما طرح تجاری(business plan) خود را با دقت آماده کنید. نکته اخر در این زمینه اینکه طراحی و پیاده سازی وبسایت کار هر کسی نیست؛ با چند روز و چند هفته تحقیق و مطلب خواندن و نصب اسکریپتهای مختلف کسی طراح و برنامه نویس وب نمی شود(مثل این است که شخصی نیاز به جراحی قلب یا مغز دارد و خودش برود کتابهای جراحی را بخواند و چند تا فیلم از این جراحی ها ببیند و بعد بخواهد خودش یا شخص دیگری را جراحی کند؟!! خیلی مسخره بنظر می رسد ولی کار اولی هم همینطور است. فقط اولی سرمایه و عمر شخص را نابود میکند و دومی جان او را). اینکه اطلاعاتی در مورد نحوه کار و پیاده سازی یک فروشگاه ساز داشته باشید عالی است ولی تنها برای اینکه موقع صحبت در مورد پروژه، درک بهتری از شرایط داشته باشید، همین!

راه اندازی فروشگاه اینترنتی چقدر زمان لازم دارد؟

زمان لازم بستگی زیادی به نوع درخواست مشتری دارد، ولی اگر نیاز به قالب اختصاصی وجود نداشته باشد و تنها اختصاصی سازی قالب برای زبان فارسی مدنظر باشد، میتوان در ۲۰ الی ۳۰ روز کاری، پروژه را به نسخه بتا رساند. ولی موارد زیر میتواند زمان مورد نیاز پیاده سازی را افزایش دهند:

  • نوع محصولات ساده نباشد؛ نیاز به تغییرات در محصولات پیشفرض مجنتو داشته باشد.
  • برای فروشگاه نیاز به ماژولهایی باشد که در بازار موجود نباشد یا نیاز به اختصاصی سازی ماژول ها وجود داشته باشد.
  • طراحی قالب اختصاصی انجام شود.
  • نیاز به نوشتن ماژولهای اختصاصی باشد.
  • نیاز به تغییر در روند خرید و یا تغییرات ساختاری در مجنتو وجود داشته باشد.
  • قالب را باید از توسعه دهنده اصلی آن تهیه کنید. سایتهایی مثل themeforest.net و Templatemonster.com و rockettheme.com از جمله معتبرترین ها در این زمینه هستند. استفاده از قالبهای نال شده، خیلی خطرناک هستند؛ اکثر آنها آلوده به بدافزار هستند و میتوانند فروشگاه شما را براحتی شنود کنند!!
  • معمولا تعداد خرید هر قالب مشخص است، از این راه میتوانید میزان محبوبیت آنها را تشخیص دهید و از سوی دیگر، احتمالا تیم حرفه ای تری پشت این قالبها وجود دارد. ولی نکته منفی این قالب ها هم این است که کپی فروشگاه اینترنتی شما در اینترنت به وفور یافت می شود؟!
  • همیشه به نوع محصولات استفاده شده در قالب ها دقت کنید، بدنبال قالبی باشید که محصولاتش، شبیه محصولات مورد نظر شما باشد. یکی از مشکلات قالبهای آماده این است؛ شما قالب را میبینید و می پسندید و خریداری می کنید، پس از وارد کردن محصولات، ظاهر سایت بکلی تغییر میکند و اصلا راضی کننده نخواهد بود! دلیلش این است که قالب و شکل ظاهری آن بستگی زیادی به نوع محصولات استفاده شده در آن دارد. اکثر قالبها با تصاویر فشن و مدل لباس نمایش داده می شوند که باعث جذابیت بصری بیشتر شوند، در حالی که شما میخواهید در این قالب لوازم پزشکی بفروشید؟!
  • ساده ترین قالب را انتخاب کنید. همیشه قبل از خرید به مدیریت قالب نگاه کنید! معمولا برای بدست آوردن بیشترین طیف مشتری، قالبها تنظیمات بیشماری را برای اختصاصی سازی در اختیار شما قرار می دهند؛ مثل رنگ دکمه ها، نوارها و … . وجود هر چه بیشتر این تنظیمات علاوه بر سنگین شدن سایت، مدیریت آنرا نیز سخت می کند.
  • اکثر قالبها به زبان انگلیسی هستند که طراحی زیباتری نسبت به زبان فارسی دارند. بنابراین پس از فارسی سازی قالب توسط مجری، برای مشتری جالب بنظر نمی رسد. پس سعی کنید که قالبهایی را انتخاب کنید که زبان فارسی یا عربی آنها موجود باشد تا بعد از خرید پشیمان نشوید!
  • وجود یک باگ در این قالبها، براحتی کشف می شود، زیرا تعداد استفاده کنندگان بالای دارد و بروزرسانی آنها هم کار ساده ای نیست!
  • استفاده از قالب آماده به این معنی نیست که با هر سطح اطلاعاتی بتوان آنرا شخصی‌سازی کرد. معمولا برای اینکار نیز یک شخص حرفه‌ای نیاز دارید تا اینکار را برایتان انجام دهد.

هر یک موارد بالا میتواند زمان انجام پروژه را بین یک تا پنج هفته افزایش دهد. طی تجربه شخصی که داشته ام، همیشه مشتری عجله زیادی برای پایان یافتن پروژه طراحی و پیاده سازی فروشگاه دارد، ولی هیچ فکری برای سایر کارها ندارد؟! بارها شده که پس از تحویل نسخه بتا، پروژه برای یک تا دو ماه و حتی بیشتر متوقف شده، دلیلش هم این است که مشتری تازه به فکر لجستیک فروشگاه یعنی کارهای اساسی ای؛ مثل گرفتن اینماد، درگاه بانکی، راهکارهای حمل و نقل(delivery)، پرنسل فروشگاه و … می افتد. پس زیاد نگران زمان تحویل فروشگاه نباشید، چرا که دادن وقت بیشتر به تیم طراح و برنامه نویس پروژه، علاوه بر اینکه باعث کاهش باگ ها در فروشگاه می شود، پروسه تست امکانات نیز برای شما راحت تر انجام می شود. بهتر است همزمان با شروع پروسه پیاده سازی فروشگاه بدنبال لجستیک فروشگاه باشید.


کدام بهتر است؟ طراحی اختصاصی یا قالبهای آماده؟

هدف و بودجه شما این مورد را تعیین میکند، اگر سرمایه و زمان کافی برای طراحی اختصاصی را دارید، پیشنهاد می شود که اینکار را انجام دهید؛ چرا که قالب فروشگاه تان بر اساس نیازها، نوع محصولات، نوع مشتری، نحوه فروش و … که مختص فروشگاه شماست طراحی می شود و بهترین نتیجه حاصل خواهد شد(طبیعتا حرفه ای بودن و سلیقه تیم طراح  در این روش خیلی مهم است). ولی اگر دو مورد بالا(سرمایه و زمان) برای شما امکان پذیر نیست، میتوانید از قالبهای موجود در بازار استفاده کنید. ولی حتما به موارد زیر دقت کنید:


آیا من فروشگاهی مثل دیجی کالا میخواهم؟

تقریبا ۷۰ درصد از مشتریان، با دیدن روند مثبت و عدد و رقم‌هایی که از فروش دیجی کالا منتشر می شود، به فکر راه اندازی فروشگاه اینترنتی می افتند. ولی اکثر آنها از راهی که دیجیکالا پیموده خبر ندارند؟! خبر ندارند که آنها در چند سال اول فعالیتشان، تنها محصولات را معرفی می کردند و نقد می نوشتند و خیلی موارد دیگر که از حوصله این مطلب خارج است. فقط این مورد را بدانید که دیجیکالا تیم توسعه خودش را دارد و از هیچ فروشگاه ساز آماده ای استفاده نمی کند. پس اگر فروشگاهی در این وسعت نیاز دارید، مجنتو تنها گزینه موجود آماده است و در غیر اینصورت باید تیم توسعه خودتان را تشکیل دهید.

تعداد توسعه دهندگان مجنتو در ایران چطور است؟

در پاسخ باید بگوییم که در ایران تعداد شرکت هایی که مجنتو کار میکنند، شاید به تعداد انگشتان دست هم نرسد و از این تعداد هم کسانی که نمونه کارهای خوبی داشته باشند باز هم کمتر است. تعداد توسعه دهندگان هم به همین ترتیب کم است و براحتی نمیتوان یک توسعه دهنده خبره در این زمینه پیدا کرد؟! اگر بدنبال تیم توسعه خودتان هستید، کار سختی در پیش دارید. این نکته را هم بگوییم که هیچ کدام از افراد تیم ما امکان کار برای تیم یا شخص دیگری را خارج از مجموعه شرکت ندارند؛ چون این نوع پیشنهاد هم خیلی مطرح می شود.

توصیه نهایی

اگر قصد راه اندازی کسب و کار آنلاین دارید، ابتدا طرح تجاری(business plan) خود را آماده کنید. تهیه این سند، خیلی در روند کارتان موثر است. موانع و مشکلات موجود در مسیر را هم درنظر بگیرید و ایده ها و افکارتان را روی کاغذ بیاورید. حتما در مورد آنها جستجو کنید، شناختن رقبا قبل از شروع کار خیلی مهم است. 

منبع:  سایت وبلاگ ما