بعد از مرحله پیاده سازی فنی یک وبسایت فروشگاه اینترنتی نیاز به بررسی و تست نهایی توسط مالک فروشگاه اینترنتی خواهد بود. آماده شدن یک وبسایت فروشگاهی برای فروش و در معرض دید مشتری قرار گرفتن؛ جزئی اساسی از مرحله پیاده سازی فنی یک فروشگاه اینترنتی است. در اینجا به تعدادی از این موارد را تحت عنوان “چک لیست نهایی یک فروشگاه اینترنتی” پرداخته ایم.

پس از چک کردن تمام موارد میتوان گفت فروشگاه برای فروش و عرضه به مشتری آماده است.

 

گام اول: مدیریت آنچه که مشتری برای اولین بار می بیند.

وقتی یک کاربر به وبسایت یا فروشگاه آنلاین شما وارد می شود، دو گزینه پیش رو دارد:

  1. ماندن و دیدن وبسایت
  2. ترک کردن وبسایت

اگر صفحه اصلی فروشگاه برای بازدید کننده(مشتری بالقوه) جذاب نباشد بلافاصله سایت را ترک می نماید، (ما بازدیدکنندگانی با سلایق، روحیات، سواد و اهداف گوناگونی برای یک فروشگاه اینترنتی خواهیم داشت، ولی باید بیشتر تمرکزمان روی افراد هدف در فروشگاه باشد؛ مثلاً برای یک فروشگاه کالای کودک، بیشتر مشتریان را مادران و پدران تشکیل خواهند داد.) با افزودن برخی ترفندها و تکنیک ها برای صفحه اول(صفحه فرود فروشگاه) خود می توان بازدیدکنندگان بیشتری را به ماندن و پیمایش دیگر صفحات فروشگاه ترغیب کنید.

 

وجود هر یک از موارد باید با توجه به نیازها، شرایط و اهداف فروشگاه شما و توسط کارشناسان حوزه تجارت الکترونیک مشخص شوند. تعدادی از مواردی که میتوانند در این چک لیست قرار گیرند:

  • سایت باید دارای یک لوگو باشد که به خوبی طراحی شده و منطبق بر هویت فروشگاه باشد.
  • اطمینان حاصل کنید که سایت روی تمامی مرورگرها و دستگاه ها کار می کند.
  • بنرها، تصاویر و پروموشن ها جایگذاری درستی داشته و تمامی لینک های آنها بدرستی کار بکند.
  • وجود لیستی از محبوبترین محصولات میتواند خیلی مفید باشد.
  • نمایش ویژگی های اساسی و ویژه شما، مثل ضمانت کالا و قیمت یا حمل رایگان، با استفاده از المان های گرافیکی جذاب
  • وجود بخش جستجو در جایی مشخص و قابل دسترس برای بازدیدکننده
  •  محلی برای نمایش آخرین اخبار فروشگاه یا آخرین پست های وبلاگ در نظر گرفته شده و لینک ها بدرستی کار میکنند.
  • لینک مربوط به ثبت نام، ورود، پروفایل، آخرین خرید ها و … براحتی در دسترس باشند و همگی درست کار بکنند.
  • وجود بخشی برای معرفی برندها محبوب و لینک به محصولات آنها
  • در دسترس بودن فیلد انتخاب زبان در صورت چند زبانه بودن فروشگاه
  • وجود لینک به صفحات خرید، سبد خرید(Cart)، تسویه حساب(Checkout) و
  • لینک به اپلیکیشن های فروشگاه(دریافت از گوگل پلی یا اپ استور) در صورت وجود


گام ۲: شمای کلی فروشگاه اینترنتی شما

هر فروشگاه اینترنتی یا وبسایت تجارت الکترونیک نیاز به ثبات مدیریت و نظارت دارد، بدین معنی که یک چک لیست مناسب برای بررسی کل وبسایت و همچنین اطمینان از اجرای درست تمامی صفحات وجود داشته باشد تا همیشه این اطمینان حاصل شود که فروشگاه بدرستی کار میکند. حال اجازه دهید نگاهی به این موارد داشته باشیم:

 

  • بهتر است وبسایت فروشگاه دارای گواهینامه های امنیتی لازم باشد و این موارد در جایی مناسب به مشتریان یادآوری شود که تمامی تراکنش ها در سراسر وبسایت امن خواهند بود.
  • لینک به صفحه شرایط و قوانین استفاده از فروشگاه
  • لینک به قوانین حریم خصوصی
  • لینک به صفحه تماس فروشگاه
  • لینک به صفحه درباره فروشگاه
  • لینک به صفحات پرسش و پاسخ یا پرسش های متداول
  • لینک به صفحه بازگشت کالا و سیاست های بازگشت کالا
  • لینک به صفحات تامین کننده ها و منابع فروشگاه

  • لینک به شبکه های اجتماعی
  • لینک به صفحه توضیحات روش های ارسال کالا
  • لینک به صفحه روش های پرداخت
  • لینک به صفحه فرصت های شغلی
  • لینک به صفحات پشتیبانی و نمایش و تست گفتگوی آنلاین(در صورت وجود)
  • نمایش صحیح منوی اصلی و درست بودن لینک ها
  • حذف لینک های خراب و مدیریت لینک های خروجی از فروشگاه
  • وجود یک طراحی ساده و حداقلی برای گردش آسان در فروشگاه
  • تست سرعت بارگذاری صفحات و مطمئن شدن از لود مناسب آنها
  • وجود گزینه های اشتراک گذاری
  • عدم نمایش محصولاتی با اطلاعات کم و بدون تصویر و یا پر کردن اطلاعات مورد نیاز آنها
  • وجود لینک به صفحه ورود، ثبت نام و پروفایل مشتری
  • اطمینان از درست بودن لیست محصولات و نمایش صحیح دسته بندی ها و فیلتر های صفحات
  • اطمینان از درست کار کردن جستجو
  • وجود دسترسی ساده به دسته بندی های محصولات
  • نمایش ساده و سریع سبد خرید در جایی مناسب از صفحه
  • نمایش ساده و صریح گزینه تسویه حساب و پرداخت
  • نمایش صحیح صفحات در تمامی دستگاه ها، مخصوصا موبایل و تبلت(پروسه خرید معمولا در این دستگاه ها بدرستی کار نمیکنند)
  • داشتن پیمایش ساده و راحت در فروشگاه و وجود مسیردهی(breadcrumbs) در جایی مناسب


گام ۳) صفحه محصولات

این مورد که بسیاری از افراد از طریق موتورهای جستجو وارد سایت  شما می شوند یک حقیقت انکار ناپذیر است. لذا این صفحه اهمیت ویژه ای دارد، چرا که بیشتر مراجعات مستقیم به صفحه محصول است؛ پس باید اطلاعات موجود در صفحه محصول واضح بوده و به سادگی در دسترس مشتری باشد .این صفحه میتواند کاربر را برای خرید ترغیب کند و یا او را از فروشگاه شما خارج کند.

چک لیست زیر میتواند برخی از موارد مهم در صفحه را مشخص کند:

  • وجود نظرات و نقد و بررسی های کاربران و امتیازاتی که آنها به محصول داده اند.
  • وجود فرم نقد و بررسی و امتیازدهی به محصول در بخش مناسبی از صفحه
  • وجود محصولات مرتبط با محصول موردنظر جهت تشویق بیشتر مشتری به خرید
  • وجود لیست محصولات UpSell که شامل محصولاتی خواهد بود که با این محصول بیشتر خرید شده اند.
  • این صفحه باید شامل CTA های مناسب باشد.(Call To Action، هر آنچه که در صفحه کاربر را ترغیب به کلیک یا کاری بکند)
  • امتیازات ویژه خرید محصول موردنظر یا فروشگاه تان در زمینه هایی مثل ارسال رایگان، امتیازات مالیاتی، هدیه و یا تخفیف در تعداد خرید و … را در جایی مناسب نمایش داده شود
  •  چندین تصویر مختلف از محصول برای نمایش وجود داشته باشد.(اگر محصول موردنظر دارای گزینه های متعدد رنگ، سایز و … هست، در صورت امکان تصویر و گزینه ها باهم در ارتباط باشند) وجود تصاویر ۳۶۰ درجه نیز خیلی مفید است.
  • تصاویر باید قابلیت انجام زوم داشته باشند. امکان زوم کردن خیلی مفیدتر از نمایش تصاویر بزرگ خواهد بود.
  • قیمت محصول باید در جایی صحیح و با رنگ درست نمایش داده شود. اگر محصول دارای تخفیف است حتما قیمت ها مشخص باشند.
  • توضیحات محصول کامل و روشن نوشته شوند، حتی اگر محصول مورد نظر توضیحات زیادی ندارد بهتر است در مورد برند سازنده و یا چیزهایی از این قبیل نوشته شود.
  • شرحی خلاقانه از روش استفاده محصول یا کاربرد آن وجود داشته باشد.
  • انتخاب عنوانی مناسب، بهینه و کامل برای محصول
  • نمایش میزان مالیات  محاسبه و نمایش مقدار آن در این صفحه
  • وجود دکمه «خرید» در جای مناسب و با رنگ متمایز، همچنین اطمینان از صحیح کار کردن آن
  • وجود دکمه «اضافه به علاقه‌مندی‌های من» یا همان Wishlist
  • نمایش موجودی محصولات با توجه به سیاست های فروش، نمایش مقدار باقیمانده میتواند مشتری را به خرید تشویق کند.
  • محاسبه هزینه حمل و نمایش قیمت آن در صفحه
  • نمایش جزئیات محصول مثل اندازه، ابعاد، وزن، رنگ، نحوه استفاده و  …
  • بخشی برای نمایش نظرات و تبادل نظرات کاربران
  • وجود امکان مرتب سازی یا فیلتر نقد و بررسی های انجام شده
  • استفاده از ویدئو برای نمایش محصول و کاربردهای آن
  • وجود تبدیل‌گر قیمت ارز در صورت نیاز
  • استفاده از تصاویر و ویدئو های حرفه ای
  • مشخص بودن وضعیت «ناموجود بودن» و یا «بزودی» در صفحه محصول
  • مشخص بودن شرایط خرید چندگانه در صورت وجود(مثلا خرید محصول A با محصول B، مقدار N تومان تخفیف دارد)
  • وجود لینک های اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی در تمامی محصولات
  • وجود کد یا آی دی محصول برای سادگی در ارجاع های بعدی
  • وجود امکان ارتباط سریع با پشتیبانی فروشگاه از طریق چت آنلاین یا … و درستی و سادگی آنها
  • نمایش آماری از تعداد خرید، اشتراک گذاری و علاقه مندی کاربران در صورت وجود نیاز(با توجه به سیاست های فروش)
  • جلوگیری از بهم ریختگی و پراکندگی پروسه خرید و نمایش محصولات
  • استفاده موثر از کلمات کلیدی در صفحه جهت بهبود رتبه سئو
  • اطمینان از بارگذاری سریع صفحه محصول در همه مرورگرها همانند صفحه اصلی
  • وجود فرم ثبت درخواست برای اطلاع از موجود شدن محصول در صفحه(خبرنامه جهت اطلاع از موجود شدن محصولات)


این موارد و حتی بیشتر از اینها نیز برای اطمینان از درست عمل کردن فروشگاه اینترنتی باید تست و بررسی شوند.

با توجه به طولانی شدن این پست، چهار قدم بعدی در پستی دیگر ارائه خواهد شد.


قدم چهارم: وبلاگ و صفحات مدیا و رسانه ای جهت ایجاد ارزش افزوده به فروشگاه و نقد و بررسی محصولات


قدم پنجم: صفحات تسویه حساب، سبد خرید و لیست علاقه‌مندی‌ها


قدم ششم: پیگیری خرید و ارتباط با مشتریان


قدم هفتم: صفحات پشتیبانی و اطلاع رسانی فروشگاه


 منبع:  سایت وبلاگ ما