گوگل آنالیتیکس - Google Analytics- ، ابزار تحلیلگر گوگل است که میتواند اطلاعات بسیار کاملی را دربارۀ ترافیک ورودی در اختیار مدیرسایت قرار دهد. اطلاعاتی که میتواند نقش مهمی را در بهینهسازی یک وبسایت و پیشرفت آن ایفا کند. چیزی که گوگل آنالیتیکس را به یک ابزار لازم برای صاحب هر وبسایت (یا اپلیکیشن گوشی) میکند قدرت غیر قابل انکار آن ، رایگان بودن و استفاده راحت از آن می باشد.
چرا تمام مدیران وبسایتها و وبلاگها به گوگل آنالیتیک نیاز دارند؟
از یک وبلاگ نویس تا میرسایت را مدیریت ، به گوگل آنالیتیک نیاز خواهند داشت. تا مخاطب بیشتری جذب کنند. موارد زیر فقط چند تا از سوالاتی هستند که به کمک این ابزار تحلیلگر میتوانید پاسخ آنها را بیابید:
- چند نفر از وبسایت من بازدید میکنند؟
- افراد به طور متوسط چه مقدار زمانی در وبسایت من وقت میگذرانند؟
- آیا محتویات صفحات من به اندازۀ کافی واضح و جذاب هستند؟
- خوانندگان وبلاگ من به چه مطالب و موضوعاتی علاقهمند هستند؟
- بازدیدکنندگان من در چه شهرها و کشورهایی زندگی میکنند؟
- آیا داشتن یک وبسایت واکنشگرا و مناسب گوشی برای من لازم است؟
- بازدیدکنندگان از طریق چه وبسایتی به سایت من رهنمون میشوند؟
- کدام تکنیکهای بازاریابی بیشترین تاثیر را بروی ترافیک وبسایت من دارند؟
- کدام صفحات وبسایت من دارای بیشترین میزان محبوبیت هستند؟
- چه تعداد از بازدیدکنندگان من تبدیل به مشتری میشوند؟
- بازدیدکنندگانی که به مشتری تبدیل میشوند چه ویژگیهایی دارند؟
- چطور میتوانم سرعت وبسایت خود را افزایش دهم؟
گوگل آنالیز میتواند آمار مربوط به وبسایت شما را تبدیل به یک منبع ارزشمند برای شناخت کاربران و بهینهسازی وبسایت برای آنها کند. گوگل آنالیز را میتوان بروی برنامههای گوشی -اندروید و iOS- هم نصب کرد.
برای استفاده از گوگل آنالیتیکس باید آنرا بر روی وبسایت خود نصب کنید نصب گوگل آنالیز کار بسیار سادهای است اما لازم است که کمی دقت به خرج دهید تا تنظیمات آن را به درستی انجام دهید.
منوی اصلی صفحه گوگل آنالیز
خانه (Home): صفحۀ اصلی است که در آن اطلاعات کلی در مورد تمام وبسایتها و برنامههای گوشی خود دریافت میکنید.
گزارش (Reports): نیز اطلاعات یک وبسایت یا برنامۀ مشخص را در اختیار شما میگذارد.
شخصیسازی (Customization): به شما اجازه میدهد گزارشهایی شخصی با دایمنشنها و متریکهای مورد نظر خود را ایجاد کنید.
مدیریت (Admin): برای انجام تنظیمات مدیریتی حساب و همچنین دسترسی دادن به همکاران شما کاربرد دارد.
از طریق بخش سمت راست منو نیز میتوانید وبسایت یا برنامهای که میخواهید اطلاعات آن را در صفحۀ گزارش مشاهده کنید را انتخاب نمایید. ما در این مطلب به بررسی دو بخش اول یعنی صفحه اصلی و گزارش خواهیم پرداخت.
تنظیم زمان
شما میتوانید به وسیلۀ تقویم سمت قرار گرفته در سمت راست صفحه، بازۀ زمانی مورد نظر خود را برای مشاهده اطلاعات مشخص کنید.
زمان آمار در گوگل آنالیتیکس:
همچنین امکان مقایسه دو بازۀ زمانی مختلف نیز وجود دارد. با انتخاب گزینۀ مقایسه، اطلاعات داده شده به صورت مقایسهای از دو بازۀ زمانی در میآید و در نتیجه میتوانید ببینید که کدام متریکها در بازۀ زمانی دوم پیشرفت یا پسرفت داشتهاند.
مقایسه زمانی با استفاده از گوگل آنالیتیکس
صفحۀ خانه
شما با ورود به حساب کاربری خود در گوگل آنالیز به صفحه اصلی هدایت خواهید شد. در این صفحه لیستی از وبسایتهایی را میبینید که به حساب خود متصل کردهاید. این لیست همچنین یک سری اطلاعات و آمار کلی را در مورد این وبسایتها به شما میدهد که شامل تعداد دورهها (Sessions)، میانگین زمان دورهها (Avg. Session Duration)، نرخ پرش (Bounce Rate) و نرخ تبدیل برای اهداف (Goal Conversion Rate) میشود. شما در این صفحه میتوانید در بین دامنهها و برنامههای گوشی خود جستجو کنید و در صورت لزوم، دامنهها و برنامههای مهم را ستارهدار کنید تا دسترسی به آنها راحتتر شود.
صفحۀ خانۀ گوگل آنالیتیکس
حال وبسایت یا برنامهای را که در مورد آن اطلاعات بیشتر میخواهید را انتخاب کنید تا وارد صفحۀ گزارش گوگل آنالیز شوید (توجه داشته باشید که در صورت وجود تنها یک وبسایت یا برنامه، شما به صورت خودکار به صفحه گزارش هدایت میشود و لازم به انتخاب نیست).
گزارش گوگل آنالیز (Reporting)
قسمت گزارش به شما اجازه میدهد تا اطلاعات دقیقی در مورد مخاطبان خود دریافت کنید. بر روی منوی سمت چپ، شما با یک گزینۀ جستجو روبرو هستید تا به دنبال گزارشهای مورد نظر خود بگردید و یک لیست از لینکهایی دارید که شما را به قسمتهای مهم گوگل آنالیز هدایت میکنند.
منوی گوگل آنالیتیکس:
داشبورد:
صفحۀ اصلی گزارش است که شما میتوانید آن را به دلخواه خود ویرایش کنید و با استفاده از ویجتها کاری کنید که تمام اطلاعات کلیدی که لازم دارید را به نمایش بگذارد. با یک تنظیم درست، داشبورد به شما کمک میکند بدون نیاز به چرخیدن درون گزارشهای استاندارد موجود در گوگل آنالیتیکس، اکثر اطلاعات مورد نیاز خود را بدست آورید.
داشبورد آنالیتیکز:
شما میتوانید معیارهای جدیدی را از طریق دکمه +Add Segment در آمار مشاهده کنید و با گزینۀ +Add Widget بخشهای جدیدی را به این قسمت بیفزایید. همچنین در هنگام چرخیدن در بین گزارشهای استاندارد، با انتخاب لینک Add to Dashboard میتوانید آنها را به داشبورد خود اضافه کنید. علاوه بر اینها، میتوانید داشبوردهای از قبل آماده را از طریق گالری راهحلهای گوگل آنالیز (Google Analytics Solutions Gallery) دانلود نمایید. همچون صفحۀ خانه، اینجا هم میتوانید در قسمت بالا سمت راست قدام به تغییر بازه زمانی گزارش و مقایسۀ دو بازۀ زمانی مختلف کنید.
میانبرها (Shortcuts)
کاربرد این قسمت از اسم آن واضح است. لینکهای سریع به گزارشهای مورد نظر خودتان در گوگل آنالیتیکس. هر زمان که اطلاعات مشخصی را در گوگل آنالیز مشاهده میکردید که لازم بود باز هم آنها را بررسی کنید، کافی است بر روی لینک Shortcut در بالای صفحه کلیک کنید تا این گزارش به لیست میانبر اضافه شود و دسترسی به آن راحتتر شود.
رویدادهای هوشمند (Intelligence Events)
منظور از رویدادهای هوشمند، هشدارهایی است که شما میتوانید در گوگل آنالیتیکس تنظیم کنید. به این ترتیب وقتی که تغییر مورد نظر شما در اطلاعات رخ داد، از طریق یک ایمیل و البته این بخش مطلع میشوید. برای رویدادهایی همچون بروز یک تغییر در تعداد دورهها یا تبدیلهای یک هدف یا سایر متریکها در یک بازه روزانه، هفتگی یا ماهانه میتوان هشدار تنظیم کرد.
رویدادهای هوشمند (Events) در گوگل آنالیتیکس
اطلاعات لحظهای (Real-Time)
آیا میخواهید بدانید که چند نفر هم اکنون در وبسایت شما هستند و چه کاری میکنند؟ این بخش اجازۀ دسترسی به این اطلاعات لحظهای را به شما میدهد. شما میتوانید از اطلاعاتی همچون نحوۀ ورود بازدیدکنندگان، تعداد صفحات دیده شده توسط آنها، صفحات فعال، مکان فعلی آنها و … را در این صفحه ببینید.
اطلاعات لحظهای گوگل آنالیتیکس:
و بالاخره، بخش هیجانانگیز آمار وبسایت شما!
تا اینجای کار به بررسی یک سری از بخشهای کلی و غیر تخصصی پرداختیم. اما مغز اطلاعات گوگل آنالیز شما در سه بخش بعدی مخاطبان (Audience)، رفتار (Behavior) و تبدیلها (Conversions) نهفته است. این سه بخش اطلاعاتی عمیق از کاربران، منابع ترافیک، محتوا و میزان دستیابی به اهداف را در اختیار شما میگذارند. در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.
مخاطبان (Audience)
در بخش مخاطبان، شما میتوانید در مورد کاربران خود و ویژگیهای آنها اطلاعات کسب کنید. این بخش دارای صفحات مختلفی است که هر چه در مورد کاربران خود بخواهید بدانید را به شما خواهند گفت. در ادامه به بررسی بخشهای مهم این قسمت خواهیم پرداخت.
اطلاعات کلی (Overview)
این بخش یک سری اطلاعات کلی را در مورد کاربران در اختیار شما میگذارد.
آنالیز مخاطبان و بازدیدکنندگان وب سایت با آنالیتیکس:
در بخش نمودار شما میتوانید مشخص کنید که میخواهید چه متریکی نمایش داده شود. همچنین امکان انتخاب دو متریک مختلف و مقایسۀ آنها نیز وجود دارد. در قسمت راست نیز میتوانید مشخص کنید که نمودار شما بر اساس ساعت، روز، هفته یا ماه نمایش داده شود.
به صورت پیش فرض، در زیر نمودار یک سری آمار کلی وجود دارد: دورهها یا تعداد دفعاتی که وبسایت شما بازدید شده (Sessions)، تعداد کاربران (Users)، تعداد صفحات مشاهده شده توسط کاربران (Pageviews)، میانگین صفحات مشاهده شده در هر دوره (Pages / Session)، میانگین طول مدت یک دورۀ بازدید (Avg. SessionDuration)، نرخ پرش یا تعداد کاربرانی که از دست دادهاید (Bounce Rate) و درصد دورههای که بازدیدکنندۀ جدیدی به سایت شما آمده است (ِ% New Sessions). در سمت راست نیز میتوانید یک مقایسه نموداری از درصد بازدیدکنندگان جدید و قدیمی را ببینید.
در انتهای صفحه نیز میتوانید در مورد زبان، کشور، شهر، مرورگر، سیستم عامل و … کاربران خود اطلاعاتی کلی کسب نمایید.
اطلاعات جمعیتشناختی (Demographics)
در این بخش شما میتوانید در رابطه با سن و جنسیت کاربران خود بخوانید. شاید پیش خودتان فکر کنید که گوگل چگونه این آمار را بدست میآورد و چقدر دقیق هستند؟ اول بگذارید به شما در مورد دقت آنها اطمینان دهیم. این آمار در آزمایشی مورد بررسی قرار گرفتند و مشخص شد که از دقت بسیار بالایی برخوردار هستند. و اما نحوۀ جمعآوری آنها. گوگل نه تنها از حساب کاربری شما اطلاعات را جمعآوری میکند، بلکه با استفاده از کوکیهای خود تمام سایتهای مورد بازدید شما را نیز شناسایی میکند و بدین ترتیب سن، جنسیت و سایر اطلاعات شما را مشخص میکند.
تحلیل سن و جنسیت کاربران با گوگل آنالیتیکس یا گوگل آنالیتیک یا گوگل آنالیز
زمینههای مورد علاقه (Interests)
در این بخش میتوانید در مورد علایق کاربران خود بخوانید و با توجه به اینکه اکثریت کاربران شما به چه چیزهایی علاقه دارند، تغییراتی را در وبسایت خود اعمال کنید. در بخش قبل توضیح دادیم که گوگل این اطلاعات را چگونه به دست میآورد.تحلیل و آنالیز علاقۀ کاربران و مشتریان سایت با استفاده از گوگل آنالیز یا آنالیتیکس یا آنالیتیک
اطلاعات جغرافیایی (Geo)
در این بخش شما در مورد مکان و زبان کاربران خود اطلاعات کسب خواهید کرد.
آنالیز مکان کاربران با گوگل آنالیتیکس یا آنالیتیک (Google Analytics)
رفتار (Behavior)
این بخش شامل سه قسمت است. در بخش اول (New vs Returning) میتوانید رفتار کاربران جدید را با کاربران قدیمی خود مقایسه کنید. در بخش دوم (Frequency & Recency) میتوانید ببینید که کاربران قدیمی چقدر ممکن است که دوباره به وبسایت شما سر بزنند و از آخرین بازدید آنها چند روز گذشته است. در بخش آخر (Engagement) نیز میتوانید میزان درگیر شدن کاربران با وبسایت خود و زمانی که در آن گذراندهاند را مشاهده کنید.
آنالیز کاربران قدیمی و جدید سایت با گوگل آنالیز:
فناوری (Technology)
در این بخش میتوانید در مورد مرورگر، سیستمعامل و شرکت ارائه دهنده اینترنت کاربر بخوانید.
آنالیز اطلاعات مرورگر کاربران با گوگل آنالیتیکس:
موبایل (Mobile)
در این بخش میتوانید تعداد کاربران کامپیوتر، گوشی و تبلت را با هم مقایسه کنید و ببینید که کاربران گوشی و تبلت شما از چه دستگاهی استفاده میکنند.
آنالیز اطلاعات موبایل گوگل آنالیتیکس:
جریان کاربران (User Flow)
بخش نهایی این قسمت نیز به بررسی مسیرهای حرکت کاربران شما میپردازد. در این قسمت شما میبینید که کاربران چه مسیرهایی را در وبسایت شما طی کردهاند. شما میتوانید در قسمت چپ، ابتدای مسیر را مشخص کنید. مثلاً بر طبق کشور به بررسی مسیر حرکت کاربران خود بپردازید.
آنالیز جریان کاربران در گوگل آنالیتیکس
نحوۀ جذب (Acquisition)
در این قسمت شما میتوانید به بررسی نحوۀ جذب کاربران بپردازید و ببینید که ترافیک ورودی شما از چه طرقی است. شما همچنین میفهمید که کاربران ورودی از هر ترافیک چگونه رفتار کردهاند و چه تعداد از آنها به مشتری و کاربر ثابت شما تبدیل شدهاند. قبل از بررسی بخشهای مختلف این قسمت بگذارید به بررسی عبارات کلیدی آن بپردازیم:
منابع (Sources): منبع جذب یک کاربر یعنی سایتی که از آن وارد شده است. شما میتوانید ببینید که هر سایت چه تعداد بازدیدکننده را برای شما داشته است.
رسانهها (Mediums): مشخص میکند که کاربران به صورت طبیعی و از طریق جستجو شما را پیدا کردهاند (Organic)، یا آنکه توسط یک تبلیغ یا لینک به سایت شما ارجاع داده شدهاند (Referral)، یا که هیچ کدام از این دو نبوده است (None).
کانالها (Channels): منظور از کانال، آن طریقی است که مخاطب شما جذب شده است.
مستقیم (Direct): کاربرانی که مستقیماً آدرس سایت شما را وارد کردهاند و به آن وارد شدهاند.
جستجوی طبیعی (Organic Search): کاربرانی که شما را از طریق نتایج طبیعی (نه تبلیغات) در موتورهای جستجوگر پیدا کردهاند.
ارجاعی (Referral): کاربرانی که از وبسایتهای دیگر (به واسطه تبلیغ، لینک شما و …) وارد سایت شما شدهاند.
اجتماعی (Social): کاربرانی که از طریق شبکههای اجتماعی به سایت شما هدایت شدهاند.
موارد دیگر: همچنین میتوانید آمار کاربرانی که از طریق ایمیل، تبلیغات پولی گوگل، سایر تبلیغات و … وارد سایت شدهاند را نیز مشاهده کنید. به علاوه امکان تعریف منابع ترافیکی جدید با دقت بیشتر هم وجود دارد.
اطلاعات کلی (Overview)
به کمک گزینههای بالای این بخش شما میتوانید مشخص کنید که چه اطلاعاتی را میخواهید. در این قسمت میتوان مشخص کرد که آمار کانالها، منابع یا رسانهها نمایش داده شود و هدف مورد نظر را نیز تغییر داد.
در زیر این تنظیمات، شما یک نمودار دایرهای از نوع جذب ترافیک مشاهده میکنید. نمودارهای دوم و سوم نیز نشان میدهند که کاربران جذب شده از طرق مختلف چقدر با سایت شما تعامل داشتهاند و در نهایت چند درصد از آنها فرآیندهای مورد نظر شما را طی کردهاند و به کاربر ثابت یا مشتری تبدیل شدهاند.
در انتهای صفحه نیز اطلاعات مشابهی به صورت آماری و در جدول برای شما آورده شده است.
تحلیل ترافیک و نحوه جذب آن با گوگل آنالیتیکس
تمام ترافیک (All Traffic)
در این بخش شما میتوانید اطلاعاتی دقیقتر را دربارۀ کانالها، منابع / رسانهها و ترافیک ارجاعی مشاهده کنید و یک نقشه درختی از ترافیک خود را هم ببینید.
تحلیل ترافیک و آنالیز آن با استفاده از گوگل آنالیتیک
ادوردز (AdWords)
این بخش به بررسی ترافیک جذب شدۀ شما از طریق تبلیغات خود گوگل میپردازد و تنها در صورتی به کار شما میآید که بخواهید در این موتور جستجو تبلیغ کنید.
کنسول جستجو (Search Console)
در این بخش شما میتوانید کنسول جستجوی خود را به آنالیز متصل کنید و اطلاعاتی در مورد ترافیک جستجوی خود کسب کنید. اینکه کاربران جستجوگر ابتدا وارد چه صفحهای از سایت شما شدهاند، از چه کشورهایی هستند و چه دستگاهی دارند.
اجتماعی (Social)
در این بخش به بررسی ترافیک اجتماعی خود میپردازید و آمار مختلف مربوط به آن را مشاهده میکنید.
تحلیل و آنالیز شبکه های اجتماعی با استفاده از گوگل آنالیز
رفتار (Behavior)
این قسمت از گوگل آنالیتیک نیز کاربرد بسیار زیادی برای شما خواهد داشت. از طریق این بخش شما میبینید که رفتار کاربران شما چگونه بوده، چطور با سایت شما تعامل کردهاند و چه کارهایی را در آن انجام دادهاند. در ادامه به بررسی بخشهای مختلف این قسمت میپردازیم.
اطلاعات کلی (Overview)
در این قسمت شما میتوانید اطلاعات کلی در مورد رفتار کاربران را مشاهده کنید. شما میفهمید که آنها چه تعداد صفحه را دیدهاند و چه تعداد از این بازدیدها تکراری نبوده است (Unique Pageviews)، به طور میانگین چقدر در صفحات شما ماندهاند (Avg. Time on Page)، چقدر از آنها پریدهاند (Bounce Rate) و بیشتر چه صفحاتی را بازدید کردهاند. همچنین میتوانید ببینید که چه نوع تعاملی با شما داشتهاند (Events) و چه عباراتی را در سایت شما جستجو کردهاند (Site Search).
آنالیز و تحلیل رفتار کاربر با استفاده از گوگل آنالیتیکس
جریان رفتار (Behavior Flow)
در این قسمت شما میتوانید مسیر رفتار کاربران را ببینید. شما میتوانید ابتدای این مسیر را خودتان مشخص کنید و گوگل به شما نشان میدهد که اولین، دومین، سومین و … کاربران با سایت شما چگونه بوده است.
تحلیل و آنالیز جریان رفتار مشتری با استفاده از گوگل آنالیتیکس
محتوای سایت (Site Content)
در صفحه اول این بخش (All Pages) میتوانید در مورد محتوای سایت خود اطلاعات بیشتری کسب کنید. یعنی ببینید که هر صفحه و مطلب سایت شما چقدر بازدید داشته، کاربران به طور میانگین چقدر در آن وقت گذراندهاند، چقدر کاربر پرانده است، چقدر برای شما پولساز بوده است و در نهایت چقدر از طریق آن خارج و داخل شدهاند.
در صفحات دیگر نیز میتوانید اطلاعات دقیقتری را کسب کنید. یعنی ببینید که در هر سطح از زیر دامنهها رفتار چگونه بوده است (Content Drilldown)، صفحات فرود یا ورودی کدامها بوده است (Landing Pages) و صفحات خروجی کدامها (Exit Pages).
تحلیل و آنالیز محتوا با استفاده از گوگل آنالیتیکس
سرعت سایت (Site Speed)
این بخش منبع ارزشمندی برای کسب اطلاعات و بهبود سرعت سایت است. در صفحۀ اصلی شما میتوانید ببینید میانگین زمان بارگذاری صفحه به ثانیه چقدر است. البته سرعت موارد دیگر از جمله زمان ریدیرکت شدن، زمان پاسخ سرور و … به شما نشان داده میشود. شما همچنین میتوانید بر اساس نوع مرورگر، بر اساس کشور و صفحه نیز سرعت را بررسی کنید.
تحلیل و آنالیز سرعت سایت با استفاده از گوگل آنالیتیکس
در صفحات بعدی اطلاعات سرعت حتی جالبتر و دقیقتر میشوند. در صفحه زمانبندی صفحه (Page Timing) شما اطلاعات دقیقی در مورد سرعت هر صفحه پیدا میکنید. در صفحه پیشنهادهای سرعت (Speed Suggestions) نیز شما میتوانید پیشنهادهای خود گوگل برای افزایش سرعت هر صفحه را مطالعه نمایید که واقعاً فوقالعاده است.
جستجوی سایت (Site Search)
با متصل کردن سیستم جستجوی داخلی سایت به گوگل آنالیز، شما میتوانید اطلاعات دقیقی را در مورد جستجوهای انجام شده در سایت خود مشاهده نمایید.
رویدادها (Events)
منظور از رویدادها آن تعاملاتی است که شما قصد اندازهگیری آنها را دارید. برای مثال میتوانید مشخص کنید که با کلیک بروی یک گزینه، رویدادی در گوگل آنالیتیک ثبت شود تا بتوانید تعداد کلیکهای انجام شده بروی آن گزینه را اندازهگیری و بررسی کنید.
آنالیز رویدادها با استفاده از گوگل آنالیتیک یا آنالیتیکس (Events)
تبدیلها (Conversions)
این آخرین قسمت گوگل آنالیز است. همانطور که گفتیم منظور از این کلمه، تبدیل شدن بازدیدکننده به کاربر ثابت یا مشتری است. برای این منظور لازم است که شما اهدافی را مشخص کنید و در صورت اینکه کاربر خریدی انجام میدهد، اطلاعات خرید را در اختیار گوگل بگذارید. تنظیمات این قسمت باید از طریق بخش مدیریت گوگل آنالیز و به Google Tag Manager انجام شود و بروی سایت پیادهسازی شود (در مطالب بعدی چگونگی این کار را برای شما توضیح خواهیم داد). این قسمت شامل چهار بخش متفاوت است.
اهداف (Goals)
در این بخش آمار مربوط به اهدافی که تعیین کردهاید به شما نمایش داده میشود. هدف شما میتواند بازدید کاربر از یک صفحه مشخص، ثبت نام کاربر در سایت، عضویت کاربر در خبرنامه و … باشد. به این ترتیب متوجه میشوید که چه تعداد از کاربران و کدام یک از آنها اهداف شما را تکمیل میکنند و میتوانید فرآیندهای خود را بهینهسازی کنید.
آنالیز اهداف و دستیابی آنها در سایت با استفاده از گوگل آنالیتیکس یا آنالیتیک
فروش آنلاین (E-Commerce)
با دادن اطلاعات فروش به گوگل آنالیتیکس، شما میتوانید در این بخش ببینید که چقدر درآمد عایدتان شده است، این درآمد توسط کدام کاربران ایجاد شده است، هر کاربر چقدر برای شما سود داشته، کدام کاربران با چه ویژگیهایی بیشتر خرید کردهاند و …تحلیل فروش سایت با استفاده از گوگل آنالیتیکس یا آنالیز یا آنالیتیک
مسیرهای چند کاناله (Multi-Channel Funnels)
در آنالیتیکس، اعتبار تبدیلها و فروشهای شما به آخرین کانال ورودی داده میشود که کاربر از طریق آن وارد شده است. اما جستجوها و ارجاعهای قبلی چه نقشی در تبدیل کاربر داشتهاند؟ بین علاقه ابتدایی کاربر تا انجام خرید یا هدف شما چقدر فاصله وجود داشته است. با استفاده از این بخش میتوانید جواب تمام این سوالها را پیدا کنید. شما میبینید که کاربر دقیقاً چند بار و از چه طرقی وارد سایت شده تا در نهایت تبدیل به مشتری یا کاربر ثابت شود.
اختصاص (Attribution)
در این بخش میتوانید ببینید که هر یک از کانالهای ورودی شما چه مقدار از تبدیلها را به خود اختصاص داده است. سیستم اختصاص دهی به چند صورت در اختیار شماست. شما میتوانید تنها به آخرین کانال ورودی برای تبدیل اعتبار دهید. اولین کانال ورودی را مسئول بدانید. یا آنکه به تمام کانالهای ورودی که کاربر از طریق آنها وارد شده است (تا آن زمان که به مشتری یا کاربر ثابت تبدیل شود) درصدی اعتبار بدهید.
منبع: وبلاگ نوین