اگر شروع به راه اندازی یک فروشگاه آنلاین برای برند کوچک خود کرده اید و در دنیای تغییرات مد و فشن پا گذاشته اید. برند های کوچک مستقل، چه کاری باید انجام دهند تا در میان رقبای زیاد و بزرگ توجه مشتریان را به خود جلب کنند؟ به طور قطع برند شما باید منحصر به فرد باشد به این معنی است که از خود سوال کنید برند های موفق مد و فشن چه ویژگی های مشترکی دارند و شما چگونه می توانید این استراتژی ها را در کسب و کار خود اعمال کنید.

منحصر به فرد بودن

منحصر به فرد بودن در واقع مربوط به برند یا نام تجاری است و چیزی است که فروشگاه آنلاین شما بر پایه ی آن از دیگر رقبا جدا میشود. به طور مثال نام تجاری اپل، برندی است که بر پایه ی تولید محصولات آرمانی که احساس خاص و گلچین بودن را به کاربر میدهد شکل گرفته است، در صورتی که مک دونالد برندی است که با هدف در دسترس بودن در همه جا و خانواده پسند بودن شکل گرفته است.

 پاسخ به این سوالات می تواند هویت برند شما را آشکار کند:

  • چه افرادی و با چه ویژگی هایی محصولات شما را قرار است بخرند و چرا میخرند؟
  • کدام ویژگی است که شما را از رقبایتان متمایز میکند؟

به طور مثال آیا محصول شما قرار است نیاز های کودکان را بر طرف کند؟ به طور کلی اگر برند شما دست ساز است یا هر ویژگی منحصر به فرد دیگری دارد، روی آن جنبه ی منحصر به فرد تمرکز کنید تا برند شما با آن ویژگی شناخته شود و در طول زمان ارزش پیدا کند.

 

شناختن ویژگی های مخاطبان

تمام برند های موفق به طور دقیق میدانند که مشتریان و مخاطبانشان چه گروهی هستند. آنها گروه هدف خود را کاملا میشناسند. البته کمپانی هایی وجود دارند که هر چیزی دارند و به همه میفروشند اما اکثر برندها گروه هدف مشخصی از مشتریان را دارند که ویژگی های آن ها را به خوبی میشناسند.شناخت مشتریان بسیار مهم است، زیرا هر قشری و گروهی از مردم که مشتری شما باشد استراتژی های مارکتینگ خاص خود را میطلبد و شناخت دقیق آنها باعث جلوگیری از هدر رفت پول در جهت مارکتینگ و بازاریابی اشتباه  میشود. تمرکز بر روی گروه هدف خاص، ایجاد یک شرکت و مجموعه  را در هول محصولات و برند شما آسان تر میکند و به شما کمک میکند که به عنوان یک مجموعه رشد کنید و مخاطبان و مشتریان بیشتری داشته باشید. بنابراین از تخصص داشتن در یک زمینه ی خاص و در مورد گروه هدف خاص نترسید!

 

داشتن مشتریان وفادار

وفاداری مشتریان به یک برند خاص یکی از مهم ترین فاکتورهای موفقیت برند های بزرگ مد و فشن هستند و در عین حال داشتن مشتریان وفادار یکی از سخت ترین موردهایی است که برند های مستقل کوچک میتوانند به آن دست پیدا کنند. داشتن مشتریانی که به برند شما، در حالی وفادار بمانند که گزینه های زیادی برای انتخاب و خرید دارند بسیار مشکل، ولی ممکن است.بالا بردن طول عمر انتخاب برند شما توسط مشتریان، به معنای رائه ی خدمات و محصولاتی است که نه تنهای باید آن قدر خوب باشد که مشتریان را به خرید دوباره تشویق کند بلکه باعث شود آنها برند شما را به دوستان و مشتریان خود پیشنهاد دهند. این به معنای اعتماد سازی از طریق داشتن یک فروشگاه حرفه ای همراه با پیشنهاد ها ,  و مشاوره های به همان اندازه حرفه ای در مورد محصولات است. همچینن ایجاد یک تجربه ی خرید عالی از نظر سهولت و سرعت خرید اینترنتی از فاکتورهای موثر در داشتن مشتری وفادار است. موارد زیادی است که باعث افزایش طول عمر ارزش برند شما نزد مشتری میشود. به طور مثال گفتن شرح حال و داستانی در مورد شکل گیری برندتان و خودتان در قسمت درباره ی ما، به طور متفاوت تر از نوع معمول، باعث ایجاد جرقه ی یک رابطه ی دوستانه بین شما و مشتریانتان میشود و باعث میشود که آن ها بخواهند پشتیبان و حامی کسب و کار شما باشند. به همین شکل گذاشتن تصاویر محصولاتتان در صفحه ی اینستاگرام و به روز رسانی فیس بوک با تصاویری از اعضای تیمتان و رویداد های کاریتان، نه تنها یک نوع بازار یابی اجتماعی است بلکه از تلاش های مهم در راستای داشتن مشتری های وفادار و جذب حمایت آن هاست.  مصرف کنندگان میخواهند بدانند که چطور، محصولات شما ساخته می شوند. چه کسی آن ها را میسازد و از چه چیزی ساخته میشوند. به طور ویژه در صنعت هایی مانند لوازم آرایشی و فشن، محصولات چیزی بیش از جنبه ی ساده ی کاربردیشان هستند. این یک مزیت بزرگ برای برند های فشن مستقل است زیرا شما اکثرا محصولات خودتان را به طور مستقیم میفروشید و مقیاس کوچک کسب و کارتان میتواند روند تولید محصولتان را مطلوب تر کند.از این امتیاز در جهت ایجاد اطمینان مشتریانتان از طریق شفاف سازی برندتان و نشان دادن صداقت کاریتان استفاده کنید. به مشتریتان این اطمینان را بدهید که کار شما ارزش هزینه ای که آن ها میپردازند را دارد.

 

در گیر کردن احساسات کاربر

برند های موفق فشن تنها منحصر به فروش محصول نیستند بلکه آن ها استایل و ظاهری را میفروشند که خریدار تصور میکند با خرید این محصول به دست می آورد. این تصور را شما باید به مشتری القا کنید. به عنوان یک فروشگاه مد و فشن آنلاین، شما تجهیزات و کالا نمیفروشید بلکه هنری را میفروشید که قابل پوشیدن و استفاده است. زمانی که بازدیدکنندگان سایت به فروشگاه شما سر میزنند شما باید احساسات و آرمان های آن ها را جذب کنید و از طریق فاکتورهای زیبایی شناسی و القای احساس زیبایی به کاربر ، متناسب با نوع و ویژگی های برند تجاریتان او را تحت تاثیر بگذارید.اکثر فروشگاههای موفق آنلاین مد و فشن الهام بخش ، بصری وچشم نواز اند و این امری تصادفی نیست ظاهر فروشگاه های آنلاینی مانند شرکت های حمل و نقل با ظاهر فروشگاههای مد و فشن متفاوت است. یک فروشگاه آنلاین مد و فشن باید خیره کننده و جذاب باشد.

 

انتقال اطلاعات بصری مناسب به خریدار

برند های بزرگ بودجه ی بسیاری را برای این که محصولشان جذاب به نظر برسد اختصاص میدهند.طراحی ماهرانه ی ظاهر و گرافیک فروشگاه و استفاده از مدل های مشهور در حین استفاده از محصولاتشان جهت عکس های تبلیغای از این دست کارها است.اگر شما بودجه ی کافی برای رقابت با این برند ها ندارید میتوانید با انتشار تصاویر الهام بخش و خلاقانه از محصولاتتان با آن ها به رقابت بپردازید. ارائه ی اطالاعات بصری از محصول باید کامل باشد و تصمیم خرید را برای مشتری آسان کند.این به این معناست که عکاسی از محصولاتتان نباید فقط خوب باشد بلکه باید دقیق باشد و جزئیات محصول را نشان دهد.عکاسی از محصول همیشه باید بیشتر از یک تصویر و از زوایای مختلف باشد. همچنین برای پرداختن به جزئیات محصول باید تصاویری از نمای نزدیک، به طور مثال ازاتصالات محصول و کوک ها و دوخت محصول بگذارید. همچنین گذاشتن نماهای نزدیک از جنس محصول که در آن تمام جزئیات از قبیل نقش و بافت آن مشخص باشد از کارهای ضروری است. مشتری باید بتواند کالا را مانند فروشگاه فیزیکی لمس و تصورکند. هین طور گذاشتن ویدئویی از محصول راهکار مناسبی برای ملموس تر کردن محصول نزد مشتری است زیرا در یک ویدئو حجمی از اطلاعات در مورد محصول به مشتری منتقل میشود که با نوشتن قابل بیان نیست.کلیپی کوتاه از محصول در حین استفاده، ابعاد زیادی را برای کاربر روشن میسازد.

 

به روز رسانی و جذاب نگه داشتن فروشگاه آنلاین خود

صنعت مد و فشن همیشه با پیروی از مد روز و استفاده از طیف رنگ های خاص الهام بخش و هیجان انگیز است. البته برندهایی وجود دارند که استایل و زیبایی کلاسیک و همیشگی دارند و با مد روز تغییر نمیکنند اما حتی این گونه برند ها هم به طور مداوم کاتولوگ های خود را با آیتم ها و محصولات جدید به روز رسانی میکنند به طوری که جذاب باشند. تازه و جدید نگه داشتن تنها منحصر به جنبه ی طراحی خلاقانه در کسب و کار شما نیست بلکه مربوط به عملیات و کارهای روزمره ی شما از قبیل عکاسی و آپلود آیتم های جدید در فروشگاه آنلاین شما میشود. قدرت وجود کالکشن های جدید با چهره ای متفاوت در صنعت مد مشخص است بنابراین با در نظر گرفتن این موضوع، به جای آپلود تک به تک چندین محصول مجزا، محصولات جدید را در قالب مجموعه های جدید رونمایی کنید. این کار به استقرار بهتر برند شما کمک میکند و باعث میشود بازدیدکنندگان فروشگاه آنلاین شما به طور مداوم به فروشگاه شما سربزنند تا محصولات جدید را از دست ندهند.

 

با ثبات بودن

برند های موفق در زمینه مد و فشن قادرند که مشتریان خود را حفظ کنند و با ایجاد تجربه ی خوشایند خرید از آنها، باعث شوند که  خریداران آنها برای خرید بعدی دوباره رجوع کنند و همچنین برند آنها را به دوستان خود پیشنهاد دهند. از لحظه ی ورود کاربر به صفحه ی فروشگاه اینترنتی شما، استفاده از محیط کاربری صفحه ی شما باید برای بازدید کنندگان سایت بسیار آسان باشد، آنها باید به آسانی بتوانند محصولات را ببینند و از سایت استفاده کنند. در توصیف محصولات باید یک هماهنگی و یکرنگی در کل فروشگاه شما دیده شود و توصیفات به آسانی خوانده و فهمیده شوند و حاوی اطلاعات جذابی باشند. مراحل خرید تمام کالاها باید آسان و سریع انجام پذیرد.

 

قابلیت دسترسی گسترده

برند های بزرگ فشن بازار دسترسی گسترده ای دارند، آنها بودجه های بازاریابی فراوانی دارند و ارتباطات گسترده ای با صنعت دارند. اگر شما چنین بودجه هایی برای گسترش بازاریابی خود ندارید به این معنی نیست که نمیتوانید یک برند پابرجا و در دسترس و همگانی باشید. در حقیقت امروزه افزایش تعداد شبکه های اجتماعی باعث یک دوموکراسی در صنعت مد وفشن شده است به طوری که همه ی برندهای مستقل و کوچک با استفاده از آنها میتوانند بازار خود را گسترش دهند. میتوانید از فیس بوک، توئیتر، پینترست، اینستاگرام و … برای کاهش فاصله ی خود با رقبایتان و گسترش بازار خود استفاده کنید. به جای استفاده ی برابر از همه ی شبکه ها ی اجتماعی ، با تمرکز بر روی شبکه هایی که برای برند شما مفید ترند ، مطمئن تر عمل کنید. به طور مثال استفاده کنندگان اینستاگرام و پینترست متفاوت اند و شما باید با انتخاب شبکه ی اجتماعی مناسب تلاش خود را نتیجه بخش کنید.

 

توجه به تمام فعالیت های لازم در کسب و کار

برند های بزرگ و پیشرو در صنعت مد و فشن طراحان و افراد خلاقی دارند که قلب کسب و کار آنها به حساب می آیند. اما آنها در حقیقت یک تیم کامل از حسابداران، بازاریابان، کارشناسان تجزیه و تحلیل ، مدیریت مالی و…هستند که کسب و کار را اداره میکنند.به عنوان یک برند کوچک شما باید همه ی این کارها را به تنهایی و از طریق یک فرآیند خلاقانه انجام دهید. حتی ممکن است که کالاها و سفارشات خود را در خانه نگه داری کنید و به صورت دستی به پست ببرند و به محل مورد نظر ارسال کنید. در نتیجه قابل فهم است که با این حجم فعالیت ،از کارهایی مانند ارتقای SEO یا بهینه سازی موتور جستجو  و یا تدوین استراتژی جدید بازاریابی عقب بمانید. خبر خوب این است که لازم نیست تمام این کارها را به یکباره انجام دهید. شما میتوانید در هر روز یک فعالیت درآمد زا در راستای کسب و کارتان انجام دهید. این بدان معناست که فعالیت های نگه داری مشتری های موجود در کنار فعالیت های مربوط به جذب مشتری جدید، همیشه باید صورت بگیرد. مشتری های موجود که شامل مشتری های وفادارو طولانی مدت میشوند بخش کوچکی از تعداد مشتری های شما را تشکیل میدهند اما بخش بزرگی از درآمد شما مربوط به همین بخش است. بازاریابی توسط ایمیل، ارسال کوپن، خبرنامه ها، و یا اطلاعیه راه اندازی مجموعه های جدید از راههای حفظ مشتری های وفادار است. فعالیت های مربوط به بهبود روابط عمومی مانند وبلاگ نویسی از جمله فعالیت هایی است که در راستای جذب مشتری جدید میتوانید انجام دهید. در نهایت به یاد داشته باشید که مردم برای ویژگی های منحصر به فرد برند شما به فروشگاه آنلاین شما می آیند. همچنین اغلب افرادی که به فروشگاه آنلاین سر میزنند به دنبال چیز خاص تری هستند که در مغازه ها پیدا نکرده اند. به همین دلیل با وجود رقبای بزرگ در زمینه ی مد و فشن شما با داشتن مدل درست کسب و کار، میتوانید موفق باشید.


منبع: hooneria.com